Znajdujesz się w ZDROWYM CENTRUM. Pracują u nas różni specjaliści, np. fizjoterapeuci, osteopaci, położne, dietetycy. Wszyscy są tu po to by nieść pomoc potrzebującym dzieciom.
To, że tutaj jesteś oznacza, że potrzebujesz naszej pomocy. Chcemy, żebyś czuł/czuła się tutaj bezpiecznie i komfortowo. W trosce o Twoje dobro i bezpieczeństwo będziemy w naszej codziennej pracy kierować się zasadami:
- Na początku przedstawimy się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy.
- Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To jest dla nas ważne.
- Rozumiemy, że wszystko co dzieje się w gabinecie może być dla Ciebie nowe i nieznane. Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
- Masz prawo wiedzieć jaki jest Twój stan zdrowia i plan leczenia. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości zapytaj, zawsze udzielimy Ci informacji odpowiednio do Twojego wieku.
- Masz prawo wypowiadać się w kwestiach medycznych i innych, nawet jeśli nie masz jeszcze 16 lat. Po osiągnięciu 16 roku życia masz prawo do współdecydowania o swoim leczeniu.
- Będziemy starali się dać Tobie wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe.
- Chcemy być z Tobą szczerzy, jeśli wiemy, że jakieś działanie (czynność medyczna) może być bolesne, powiemy Ci o tym.
- Informacje o Twoim zdrowiu zachowamy w tajemnicy, nie będą one ujawnione innym osobom poza Tobą i Twoimi rodzicami lub opiekunami.
- Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
- Chcemy, żeby podczas Twojego badania obecny był ktoś jeszcze np. Twoja mama, Twój tata, Twój opiekun lub inny pracownik medyczny (np. pielęgniarka). Jeśli nie chcesz by w badaniu uczestniczył Twój rodzic lub opiekun, powiedz nam o tym.
- Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, powiedz nam o tym. O ile jest to możliwe postaramy się poszukać rozwiązanie albo wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc.
- Możesz też potrzebować wsparcia np. przytulenia lub pocieszenia, powiedz nam o tym. Możemy Cię przytulić, tylko wtedy, kiedy na to pozwolisz, nie zrobimy tego bez Twojej zgody.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Cię niepokoi, powiedz nam o tym. Podejmiemy działania by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
- Twoi rodzice lub opiekunowie mogą być z Tobą podczas wizyty w gabinecie.
- Chcemy, żebyś wiedział/wiedziała, że możesz ze sobą mieć ulubioną zabawkę np. misia lub książkę. Prosimy tylko, żebyś nie wymieniał się nimi z innymi.
- Chcemy dla Ciebie być dostępni, ale zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zająć się innymi czynnościami, dlatego nie zawsze możemy być przy Tobie. Postaramy się jednak po zakończeniu tych czynności poświęcić Tobie czas.
- Podczas pobytu w gabinecie za zgodą rodziców/opiekunów możesz korzystać z telefonu komórkowego lub tabletu, ale tylko z bezpiecznych treści.
ZDROWE CENTRUM z dnia 04.09.2024
I. TEMAT STANDARDU
Ochrona małoletniego przed zachowaniem niedozwolonym.
II. PODTEMAT STANDARDU
Celem standardu jest zapewnienie bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego ZDROWE CENTRUM w Krakowie, zapewnienie bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych, podejmowanie interwencji w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz określenie sposobów dokumentowania i zasad przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
III. GRUPA OPIEKI
Każdy małoletni (osoba, która nie ukończyła 18. roku życia), któremu są udzielane świadczenia zdrowotne ambulatoryjnie lub stacjonarnie w ZDROWE CENTRUM w Krakowie.
IV. OŚWIADCZENIE STANDARDOWE
Każdy małoletni podczas udzielania mu świadczeń zdrowotnych będzie miał zapewnione bezpieczne relacje z personelem szpitala/poradni. Personel dopuszczony do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletniemu ambulatoryjnie lub stacjonarnie będzie podlegał obowiązkowej weryfikacji przy rekrutacji do pracy i przeszkolony w zakresie przestrzegania standardu.
V. KRYTERIA STRUKTURY
ZDROWE CENTRUM w Krakowie działa dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, szacunku i godności. Podmiot leczniczy zobowiązuje się do ochrony małoletniego przed zachowaniem niedozwolonym: fizycznym, seksualnym, emocjonalnym i zaniedbaniem.
5.1. Organizacja pracy:
5.1.1. W podmiocie leczniczym powołano Koordynatora ds. Przeciwdziałania Przemocy – BARTOSZA LITEWKA.
5.1.2. Podmiot leczniczy opracował zasady zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim i udostępnia je na stronie internetowej podmiotu leczniczego i na jego terenie oraz w wersji zrozumiałej dla małoletnich.
5.1.3. Incydenty i zdarzenia zagrażające małoletnim są systematycznie dokumentowane i analizowane.
5.2. Personel:
5.2.1. Personel jest szkolony z identyfikacji symptomów zachowań niedozwolonych co najmniej raz w roku.
5.2.2. Personel monitoruje sytuację i dobrostan małoletnich.
5.2.3. Personel zna zasady zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim.
5.2.4. W przypadku identyfikacji symptomów zachowań niedozwolonych personel podejmuje działania interwencyjne i udziela wsparcia.
5.3. Środki zapewnienia bezpieczeństwa małoletnim:
5.3.1. Opracowane zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim.
5.3.2. Opracowane zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego – Kodeks Bezpiecznej Relacji.
5.3.3. Opracowane zasady interwencji personelu podmiotu leczniczego w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenia wsparcia.
5.3.4. Opracowane zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej.
5.3.5. Opracowane zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
5.3.6. Plakat z Kodeksem Bezpiecznej Relacji w wersji dla małoletnich.
VI. KRYTERIA PROCESU
6.1. Rekrutacja pracowników
6.1.1. W ZDROWYM CENTRUM za proces rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych odpowiada Dział Kadr.
6.1.2. Podczas rekrutacji bierze się pod uwagę min. wykształcenie, uprawnienia, kwalifikacje zawodowe, dotychczasowy przebieg zatrudnienia i referencje kandydata.
6.1.3. Każdy kandydat do pracy z małoletnimi niezależnie od rodzaju umowy (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
6.1.4. Szczegółowy sposób rekrutacji opisują zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych(załącznik nr 1).
6.2. Bezpieczne relacje między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego – Kodeks Bezpiecznej Relacji
6.2.1. W podmiocie leczniczym ZDROWE CENTRUM opracowano zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego – Kodeks Bezpiecznej Relacji(załącznik nr 2).
6.2.2. Personel podmiotu leczniczego raz w roku jest przeszkolony i zna symptomy zachowań niedozwolonych oraz czynniki ryzyka zagrażające małoletnim:
6.2.2.1. Czynnikami ryzyka związanymi z małoletnim, jego rodziną i środowiskiem są min.:
– okoliczności narodzin – przedwczesne narodziny, niska masa urodzeniowa, narodziny w czasie krótszym niż 18 miesięcy od poprzedniego porodu matki,
– wiek – młodsze dzieci są bardziej narażone na krzywdzenie ze strony opiekunów,
– płeć – w przypadku wykorzystywania seksualnego częściej dotyczy dziewczynek,
– niepełnosprawność, choroby przewlekłe, choroby psychiczne,
– samotne rodzicielstwo, niespokrewnieni dorośli, rodziny zastępcze, inne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
– doświadczanie przemocy przez rodziców, przemoc wobec innych członków rodziny,
– uzależnienie rodziców, nieodpowiednie metody wychowawcze,
– izolacja społeczna, deprywacja, ubóstwo, przemoc, patologia w środowisku zamieszkania rodziny.
6.2.2.2. Czynnikami ryzyka podczas udzielania świadczeń zdrowotnych może być min.:
– badanie małoletniego, bez obecności innej osoby dorosłej – innego członka personelu lub rodzica/opiekuna, wykonywanie czynności higienicznych przy małoletnim w tym mycie przed zabiegiem operacyjnym,
– niezgłaszanie zachowań, które mogą naruszać dobro małoletniego i przyzwolenie na nie zgłaszanie niepokojących praktyk,
– niezwracanie uwagi na potrzeby małoletniego np. wymuszanie ćwiczeń fizjoterapeutycznych, mimo wyraźnego sprzeciwu,
– używanie agresywnego, wulgarnego języka, obrażanie innych członków personelu medycznego lub obrażanie rodzica/opiekuna,
– nieodpowiednie relacje dziecko-dorosły – nadużywanie pozycji autorytetu,
– dyskryminowanie i nierówne traktowanie,
– dbanie o reputację i unikanie skandali prowadzące do przemilczenia incydentów,
– nieznajomość procedur i wytycznych.
6.2.3. Standard o ochronie małoletnich i Kodeks Bezpiecznej Relacji w wersji dla małoletnich jest zamieszczony na stronie internetowej podmiotu leczniczego oraz w widocznych miejscach na terenie podmiotu leczniczego.
6.3. Interwencje personelu podmiotu leczniczego w przypadku krzywdzenia małoletniego i udzielenie wsparcia
6.3.1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, personel podmiotu leczniczego niezwłocznie informuje Policję oraz wypełnia Kartę interwencji i zgłasza Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.3.2. Szczegółowy sposób postępowania interwencyjnego opisano w zasadach interwencji personelu podmiotu leczniczego w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego(załącznik nr 3).
6.4. Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej
6.4.1. W podmiocie leczniczym za monitorowanie ruchu sieciowego oraz zabezpieczenie sieci internetowej przed treściami niebezpiecznymi oraz zgłaszanie nieetycznych incydentów do CERT odpowiada Dział Kadr.
6.4.2. Infrastruktura sieciowa podmiotu leczniczego umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i pacjentom na bazie aktualnych standardów bezpieczeństwa.
6.4.3. Szczegółowy sposób postępowania opisano w zasadach bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej(załącznik nr 4).
6.5. Przyjmowanie zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
6.5.1. Zgłoszenia o zachowaniach niedozwolonych i zdarzeniach zagrażających małoletnim przyjmuje Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.5.2. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy udziela wsparcia personelowi i małoletnim w chwili zdarzenia zagrażającemu małoletnim.
6.5.3. Za dokumentowanie, rejestrowanie, przechowywanie i analizowanie incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim odpowiada Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
6.5.4. Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy raz w roku ze swojej działalności zdaje sprawozdanie Dyrektorowi szpitala/poradni.
6.5.5. Szczegółowy sposób postępowania opisano w zasadach przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim(załącznik nr 5).
VII. KRYTERIA WYNIKU
7.1. Małoletni, którym są udzielane świadczenia zdrowotne ambulatoryjnie lub stacjonarnie mają zapewnione bezpieczeństwo, szacunek i godność.
7.2. Bezpieczna rekrutacja pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych wyeliminuje występowanie incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
7.3. Kodeks Bezpiecznej Relacji zapewni poszanowanie godności i wartości małoletnim przez personel szpitala/poradni.
7.4. W przypadku informacji o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego zastosowanie interwencji przez personel podmiotu leczniczego zapobiegnie wystąpieniu czynów karalnych.
VIII. NARZĘDZIA OCENY
8.1. Rejestr incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
8.2. Roczne sprawozdanie Koordynatora ds. Przeciwdziałaniu Przemocy.
8.3. Liczbowy wskaźnik występowania w ciągu roku incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim.
IX. DOKUMENTY ZWIĄZANE
Załącznik nr 1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim.
Załącznik nr 2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego – Kodeks Bezpiecznej Relacji.
Załącznik nr 3. Zasady interwencji personelu podmiotu leczniczego w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenie wsparcia.
Załącznik nr 4. Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej.
Załącznik nr 5. Zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających małoletnim.
Procedura postępowania wobec osób dotkniętych przemocą seksualną i przemocą w rodzinie – Niebieska Karta.
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 560).
X. AKTUALIZACJA STANDARDU
Co dwa lata lub w przypadku zmian.
Załącznik nr 1. do STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH
ZDROWE CENTRUM z dnia 04.09.2024
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania świadczeń zdrowotnych małoletnim
- W ZDROWYM CENTRUM w Krakowie za proces rekrutacji pracowników dopuszczonych do udzielania małoletnim świadczeń zdrowotnych odpowiada Dział Kadr.
- Każdy kandydat do pracy z małoletnimi niezależnie od rodzaju umowy (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
- Do weryfikacji w w/w Rejestrze potrzebne są dane: imię (imiona) i nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe.
- Weryfikacja w Rejestrze musi odbyć się przed dopuszczeniem do wykonywania obowiązków i zleconych zadań.
- Wydruk z Rejestru przechowywany jest w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby pracującej na podstawie umowy cywilnoprawnej/ wolontariusza/ praktykanta/ stażysty.
- Kandydat do pracy z małoletnimi ma obowiązek dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas przedkłada informacje z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wedługwzoru nr 1.
- W przypadku niemożliwości przedstawienia informacji o niekaralności, kandydat zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o niekaralności oraz toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych wedługwzoru nr 2.
wzór nr 1.
Oświadczenie o niekaralności
osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie
- …………………., …………………. (miejsce)
Ja, …………………………………………………………………………………………………….(imię i nazwisko), PESEL(lub inny nr dokumentu w przypadku braku nadanego PESEL) ……………………………….. oświadczam, że w państwie ………………………………..(wpisz nazwę) nie jest prowadzony rejestr karny/nie wydaje się informacji z rejestru karnego(odpowiednie wykreśl).
Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie …………………………………(wpisz nazwę) za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z edukacją. Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
(data) ……………………………. (czytelny podpis) …………………………….
wzór nr 2.
Oświadczenie o niekaralności
w przypadku braku możliwości uzyskania informacji z rejestru karnego
Ja, …………………………………………………………………………………………………….(imię i nazwisko), PESEL ……………………… oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii i nie toczą się względem mnie żadne postępowania przygotowawcze, sądowe i dyscyplinarne.
(data) ……………………………. (czytelny podpis) …………………………….
Załącznik nr 2. do STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH
ZDROWE CENTRUM z dnia 04.09.2024
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem podmiotu leczniczego
– Kodeks Bezpiecznej Relacji
- Każdy nowo zatrudniony pracownik w ZDROWYM CENTRUM niezależnie od formy zatrudnienia (umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną, wolontariatu lub jakiejkolwiek innej formie) jest zapoznawany ze standardem ochrony małoletnich oraz Kodeksem Bezpiecznej Relacji.
- Dowodem zapoznania się ze standardem ochrony małoletnich oraz Kodeksem Bezpiecznej Relacji jest złożenie osobistego podpisu pod formularzem oświadczenia wedługwzoru nr 1.
- Oświadczenie zapoznania się ze standardem ochrony małoletnich oraz Kodeksem Bezpiecznej Relacji powinien być podpisane w dniu rozpoczęcia pracy i przechowywany w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji dotyczącej osoby pracującej na podstawie umowy cywilnoprawnej/ wolontariusza/ praktykanta/ stażysty.
- Pracownicy zatrudnieni przed wprowadzeniem standardu ochrony małoletnich oraz Kodeksu Bezpiecznej Relacji ze standardem oraz kodeksem zostają zapoznani i potwierdzają zapoznanie się na zasadach przyjętych w podmiocie leczniczym.
- W przypadku aktualizacji standardu ochrony małoletnich oraz Kodeksu Bezpiecznej Relacji zapoznanie pracowników ze zmianą i potwierdzenie zapoznanie się odbywa się na zasadach przyjętych w podmiocie leczniczym.
- Za aktualizację standardu ochrony małoletnich i Kodeksu Bezpiecznych Relacji odpowiada Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
- Standard ochrony małoletnich oraz Kodeks Bezpiecznej Relacji pracownikom podmiotu leczniczego jest udostępniony na wewnętrznej stronie internetowej podmiotu leczniczego.
- Standard ochrony małoletnich oraz Kodeks Bezpiecznej Relacji pacjentom dorosłym jest udostępniony na stronie internetowej podmiotu leczniczegowww.zdrowecentrum.pl/regulaminy oraz w formie plakatów na terenie podmiotu leczniczego.
- Kodeks Bezpiecznych Relacji w wersji językowej dostosowanej do możliwości percepcyjnych małoletnich jest udostępniony w formie plakatów w każdej komórce podmiotu leczniczego, w której udzielane są świadczenia zdrowotne małoletnim oraz na stronie internetowej podmiotu leczniczego.
- Za publikację Standardu ochrony małoletnich oraz Kodeksu Bezpiecznej Relacji na stronie internetowej zewnętrznej i wewnętrznej szpitala, kioskach multimedialnych oraz w formie plakatów odpowiada Dział Kadr.
Wzór nr 1.
Oświadczenie
o zapoznaniu się ze standardem ochrony małoletnich i Kodeksem Bezpiecznej Relacji
Potwierdzam zapoznanie się ze standardem ochrony małoletnich ZDROWE CENTRUM i Kodeksem Bezpiecznej Relacji i zobowiązuje się do ich przestrzegania.
Imię i nazwisko …………………………………………………………….
Stanowisko ………………………………………………………………….
Nazwa komórki organizacyjnej …………………………………………….
(Data)…………………………. Podpis ………………………………………
KODEKS BEZPIECZNEJ RELACJI
Kodeks powstał celem poszanowania godności i wartości małoletnich w ZDROWYM CENTRUM. Dobro i bezpieczeństwo małoletnich jest dla nas najważniejsze. Zobowiązujemy się do stosowania zasad zapisanych w Kodeksie oraz reagowania i zgłaszania wszystkich zachowań niedozwolonych.
Potrzeby małoletniego
- Każdy małoletni może reagować inaczej nawet w tej samej sytuacji. Składa się na to wiele czynników, takich jak poziom rozwoju, wiek, stan emocjonalny, dotychczasowe doświadczenia.
- Staraj się poznać potrzeby małoletniego i próbuj na nie odpowiadać, o ile jest to możliwe.
- Zapewnij małoletnia sprawczość. Zapytaj, jak możesz się do niego zwracać. Traktuj małoletniego podmiotowo. Staraj się prowadzić rozmowę bezpośrednio z małoletnim, nie omawiaj jego sytuacji z pominięciem jego osoby.
- Szanuj potrzebę snu i odpoczynku małoletniego.
- Pamiętaj także o tym, że małoletni ma prawo do nauki i zabawy. Przedstaw mu zasady korzystania z zabawek i książek dostępnych w podmiocie leczniczym.
Kontakt fizyczny
- Podczas wykonywania badań zapewnij obecność rodzica/opiekuna małoletniego lub innej osoby z personelu.
- Staraj się odsłaniać ciało małoletniego do badania partiami. W salach ćwiczeń korzystaj z parawanu, w gabinetach przyjmują pacjentów pojedynczo.
- Kontakt fizyczny nie wynikający z potrzeb medycznych jest dopuszczalny, o ile odpowiada na potrzeby małoletniego, czyli uwzględnia wiek małoletniego, etap rozwojowy, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Zawsze wtedy należy zapytać małoletniego o zgodę np. na przytulenie.
Komunikacja z małoletnim
- Zacznij od przedstawienia się, krótko wytłumacz małoletniemu czym się zajmujesz.
- Pozwól małoletniemu na wypowiadanie się w każdej kwestii. Pamiętaj, że małoletni powyżej 16 r.ż. ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
- Każdą wypowiedź małoletniego traktuj z należytą uwagą. Odpowiadaj na pytania zgodnie z prawdą, dostosowując komunikat do jego możliwości (wieku, stanu emocjonalnego, poziomu rozwoju i sytuacji, w której się znajduje). Wyrażaj się prosto i zrozumiale. Upewnij się czy małoletni rozumie co do niego mówisz.
- Staraj się informować małoletniego na bieżąco o przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego.
- Jeśli coś jest dla małoletniego niezrozumiałe, staraj się to wytłumaczyć prostym językiem.
- Nie zawstydzaj małoletniego używając skomplikowanego języka i terminów medycznych, których może nie zrozumieć.
- Zapewnij komunikację małoletniemu ze szczególnymi potrzebami np. niesłyszącym, poprzez dostęp do tłumacza języka migowego, staraj się zapewnić tłumacza dla małoletniego obcojęzycznego, w przypadku małoletnich komunikujących się niewerbalnie możesz skorzystać z form komunikacji alternatywnej.
Relacje z rodzicami i opiekunami małoletniego
- Zachęcaj do zapoznania się rodziców i opiekunów małoletniego z Kodeksem Bezpiecznych Relacji.
- Na bieżąco informuj rodziców i opiekunów o przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Udzielaj informacji językiem zrozumiałym, nie stosuj specjalistycznej terminologii medycznej, która może być niezrozumiała. Odpowiadaj na pytania i zapewnij możliwość zadawania pytań.
- Doceniaj chęć pomocy rodziców i opiekunów podczas wykonywania czynności pielęgnacyjnych, poinstruuj co rodzic lub opiekun może wykonać przy dziecku samodzielnie.
- Zaufaj rodzicielskiej i opiekuńczej znajomości potrzeb i zachowań małoletniego. Zapytaj, co małoletni lubi, a czego nie lubi. Zapytaj, czy ma jakieś szczególne potrzeby, staraj się brać je pod uwagę.
- Zachowaj wyrozumiałość dla rodziców i opiekunów, pamiętaj, że znajdują się oni w obcym otoczeniu i dużym stresie.
Ochrona małoletniego przed krzywdzeniem
- Reaguj za każdym razem, kiedy jesteś świadkiem krzywdzenia lub podejrzewasz krzywdzenie małoletniego.
- Jeśli jesteś świadkiem zachowań niedozwolonych, mówienia nieprawdy, straszenia, umniejszania potrzeb i problemów małoletniego oraz łamania niniejszego Kodeksu przez personel podmiot leczniczy, zwróć uwagę i przypomnij o obowiązujących zasadach.
- Staraj się zapewnić bezpieczeństwo małoletniemu w podmiocie leczniczym. Reaguj, gdy widzisz, że obecność danej osoby może źle wpływać na dziecko. Weryfikuj odwiedzających i nie dopuszczaj do sytuacji by w podmiocie leczniczym znajdowały się osoby nieupoważnione.
- Reaguj, gdy widzisz, że małoletni korzystając z telefonu komórkowego lub tabletu otwiera strony internetowe zawierające treści niebezpieczne. Zgłoś to niezwłocznie personelowi medycznemu, rodzicom lub opiekunom, a w przypadku ciężkiego naruszenia cyberbezpieczeństwa Policji.
Staraj się tak nie robić
- Nie oceniaj małoletniego i jego rodziny/opiekunów przez pryzmat statutu społecznego, materialnego lub pochodzenia. Niedozwolone są przejawy jakiejkolwiek formy dyskryminacji i nierównego traktowania.
- Nie udostępniaj danych osobowych i medycznych. Zachowaj w tajemnicy także te informacje, które udało Ci się ustalić dodatkowo.
- Nigdy nie mów małoletniemu nieprawdy bądź szczery, gdy dziecko pyta, czy taka procedura będzie bolała. Nie mów, że nie będzie bolała, jeśli wiesz, że boli, ale powiedz, że zastosujesz środki łagodzące ból.
- Nie zaprzeczaj odczuciom małoletniego. Jeśli mówi, że czuje się w taki sposób, to tak właśnie jest. Nie mów, że nie może się tak czuć.
- Nie upokarzaj dziecka np. poprzez niestosowne komentarze, powierzchowną ocenę czy porównanie z innymi małoletnimi.
- Nie szantażuj i nie zastraszaj małoletniego celem nakłonienia do poddania się wykonaniu danej czynności.
- Nie prowokuj nieodpowiednich kontaktów z małoletnim, utrzymuj odpowiednie granice w kontaktach z nim.
- Nie krzycz, nie obrażaj, nie wyzywaj, nie popychaj i nie stosuj jakichkolwiek zachowań naruszających godność małoletniego.
Kodeks Bezpiecznej Relacji – wersja dla małoletnich
Znajdujesz się w ZDROWYM CENTRUM. Pracują u nas różni specjaliści, np. fizjoterapeuci, osteopaci, położne, dietetycy. Wszyscy są tu po to by nieść pomoc potrzebującym dzieciom.
To, że tutaj jesteś oznacza, że potrzebujesz naszej pomocy. Chcemy, żebyś czuł/czuła się tutaj bezpiecznie i komfortowo. W trosce o Twoje dobro i bezpieczeństwo będziemy w naszej codziennej pracy kierować się zasadami:
- Na początku przedstawimy się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy.
- Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To jest dla nas ważne.
- Rozumiemy, że wszystko co dzieje się w gabinecie może być dla Ciebie nowe i nieznane. Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
- Masz prawo wiedzieć jaki jest Twój stan zdrowia i plan leczenia. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości zapytaj, zawsze udzielimy Ci informacji odpowiednio do Twojego wieku.
- Masz prawo wypowiadać się w kwestiach medycznych i innych, nawet jeśli nie masz jeszcze 16 lat. Po osiągnięciu 16 roku życia masz prawo do współdecydowania o swoim leczeniu.
- Będziemy starali się dać Tobie wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe.
- Chcemy być z Tobą szczerzy, jeśli wiemy, że jakieś działanie (czynność medyczna) może być bolesne, powiemy Ci o tym.
- Informacje o Twoim zdrowiu zachowamy w tajemnicy, nie będą one ujawnione innym osobom poza Tobą i Twoimi rodzicami lub opiekunami.
- Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
- Chcemy, żeby podczas Twojego badania obecny był ktoś jeszcze np. Twoja mama, Twój tata, Twój opiekun lub inny pracownik medyczny (np. pielęgniarka). Jeśli nie chcesz by w badaniu uczestniczył Twój rodzic lub opiekun, powiedz nam o tym.
- Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, powiedz nam o tym. O ile jest to możliwe postaramy się poszukać rozwiązanie albo wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc.
- Możesz też potrzebować wsparcia np. przytulenia lub pocieszenia, powiedz nam o tym. Możemy Cię przytulić, tylko wtedy, kiedy na to pozwolisz, nie zrobimy tego bez Twojej zgody.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Cię niepokoi, powiedz nam o tym. Podejmiemy działania by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
- Twoi rodzice lub opiekunowie mogą być z Tobą podczas wizyty w gabinecie.
- Chcemy, żebyś wiedział/wiedziała, że możesz ze sobą mieć ulubioną zabawkę np. misia lub książkę. Prosimy tylko, żebyś nie wymieniał się nimi z innymi.
- Chcemy dla Ciebie być dostępni, ale zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zająć się innymi czynnościami, dlatego nie zawsze możemy być przy Tobie. Postaramy się jednak po zakończeniu tych czynności poświęcić Tobie czas.
- Podczas pobytu w gabinecie za zgodą rodziców/opiekunów możesz korzystać z telefonu komórkowego lub tabletu, ale tylko z bezpiecznych treści.
Załącznik nr 3 do STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH
ZDROWE CENTRUM z dnia 04.09.2024
Zasady interwencji personelu podmiotu leczniczego w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego i udzielenia wsparcia
- Definicje:
1.1. Krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
1.2. Przemoc domowa – jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej.
1.3. Czyn karalny – zachowanie człowieka, które zostałoby uznane za przestępstwo, gdyby popełniła je osoba powyżej 17 roku.
1.4. Przestępstwo – np. ciężki uszczerbek na zdrowiu (utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia, zeszpecenie, zniekształcenie ciała, spowodowanie ciężkiej choroby), zgwałcenie, zgwałcenie zbiorowe, kazirodcze, wykorzystanie seksualne małoletniego poniżej 15 r.ż., ze szczególnym okrucieństwem, z wykorzystaniem bezradności.
1.5. „Niebieska Karta” – narzędzie, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej, ale także współpraca przedstawicieli różnych instytucji i podmiotów, które są zobowiązane do reagowania w przypadku uzyskania informacji o wystąpieniu przemocy domowej.
1.6. Zaniedbanie – brak zapewnienia podstawowych potrzeb małoletniego, gdy osoby odpowiedzialne mają ku temu środki i wiedzę. Dotyczy to m.in. jedzenia, ubrania, higieny, nadzoru lub schronienia, co może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu lub rozwoju małoletniego. Obejmuje ono również brak ochrony małoletniego przed narażeniem na niebezpieczeństwo.
1.7. Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne – angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, np. trenera, opiekuna lub rodzica.
1.8. Przemoc emocjonalna – każdy akt powodujący naruszenie godności osobistej małoletniego, ukierunkowany na wyrządzenie krzywdy, tj. poniżanie, krytykowanie, upokarzanie lub ośmieszanie małoletniego, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, powodujące obniżenie jego poczucia wartości.
- Każdy pracownik ZDROWEGO CENTRUM, który podejrzewa krzywdzenie małoletniego raportuje ten fakt kierownikowi podmiotu leczniczego lub bezpośredniemu przełożonemu.
- Objawy krzywdzenia małoletniego należy opisać w dokumentacji medycznej i zgłosić Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy.
- W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje kierownik podmiotu leczniczego lub osoba zastępująca, która następnie wypełnia Kartę interwencji wedługwzoru nr 1.
- W przypadku podejrzenia zagrożenia życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu małoletniego w wyniku stosowania wobec niego przemocy domowej należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje kierownik podmiotu leczniczego lub osoba zastępująca.
- W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez małoletniego podmiotu leczniczego w obecności rodzica lub opiekuna prawnego lub innej osoby bliskiej będzie mu zagrażało, należy uniemożliwić oddalenie się małoletniego (zatrzymać w podmiocie leczniczym) i niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112.
- W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego lub doszło do innego zagrożenia dobra małoletniego ze strony rodziców lub opiekunów prawnych należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112.
- W przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego przez personel medyczny, należy podjąć kroki interwencyjne zależne od zaistniałej sytuacji:
8.1. Gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra małoletniego należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem.
8.2. Gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne lub się powtarza, należy rozważyć rozwiązanie stosunku pracy z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
- W przypadku, gdy krzywdzenia małoletniego dopuścił się kierownik podmiotu leczniczego/osoba odpowiedzialna za interwencję wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112.
- W przypadku, gdy małoletni doznaje innej formy krzywdzenia na jego szkodę ze strony innego małoletniego należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112.
- W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, w tym czynu karalnego przez osobę poniżej 17 roku życia na szkodę małoletniego należy sporządzić pisemne zawiadomienie do Prokuratury wedługwzoru nr 2 właściwej dla miejsca zamieszkania małoletniego lub w przypadku braku możliwości ustalenia miejsca zamieszkania dziecka właściwej dla siedziby podmiotu leczniczego.
- Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa powinno zawierać:
12.1. Dane pokrzywdzonego – imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL lub datę urodzenia.
12.2. Dane potencjalnego sprawcy – imię, nazwisko, adres zamieszkania, o ile to możliwe PESEL, data urodzenia, relacja wobec dziecka (ojciec, matka).
12.3. Szczegółowy opis zdarzenia (okoliczności, wyniki badania, opis obrażeń).
- W przypadkach niejasnych lub wątpliwych pracownik odpowiedzialny za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z personelu, w tym, jeśli ma taką możliwość z psychologiem. Pracownik odpowiedzialny za prowadzenie interwencji może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym małoletnim, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
- Każdy przypadek podjęcia interwencji podlega zgłoszeniu Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy (tel +48 572 314 323; e-mail: bartosz.litewka@zdrowecentrum.pl) i odnotowaniu w rejestrze.
Wzór nr 1.
KARTA INTERWENCJI*
- Imię i nazwisko małoletniego
…………………………………………………………………………………………………
- Imię i nazwisko osoby stosującej przemoc
………………………………………………………………………………………………….
- Imię i nazwisko osoby zawiadamiającej
………………………………………………………………………………………………….
- Przesłanki do podjęcia interwencji**:
– podejrzenie popełnienia przestępstwa
– przemoc domowa
– zaniedbania
– inne formy krzywdzenia – jakie?
………………………………………………………………………………………………….
- Działania podjęte wobec małoletniego (np. skierowanie na badania dodatkowe, obserwacja, pozostawienie w szpitalu)
………………………………………………………………………………………………….
- Zakres interwencji**:
– zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
– wszczęcie procedury „Niebieska Karta”
– wniosek do Sądu rodzinnego o wgląd w sytuację małoletniego/rodziny
– inny rodzaj interwencji, jaki?
………………………………………………………………………………………………….
Osoba podejmująca Interwencję:
Imię i nazwisko …………………………………………………………………………………………………………
Stanowisko ………………………………………………………………………………………………..………….
Podpis ……………………………………..… Data sporządzenia ………………………….
* Integralną część Karty Interwencji, w zależności od podjętych działań stanowi kopia: Niebieskiej Karty, Wniosku do Sądu o wgląd w sytuację rodziny, Powiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
** Odpowiednie podkreślić.
Wzór nr 2
Miejscowość ………………………, dnia ……………….. r.Nr pisma wychodzącego/sygnatura sprawy
Prokuratura Rejonowa
w …………………………………………………..
adres ……………………………………………..
(nazwa i adres Prokuratury Rejonowej właściwej dla miejsca popełniania przestępstwa)
Zawiadamiający: ………………………………………………………
(nazwa podmiotu medycznego)
Reprezentowany przez: ………………………………………………………
(imię i nazwisko reprezentanta podmiotu medycznego)
adres ………………………………………………
ZAWIADOMIENIE O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA
Działając w imieniu …………………………………………..(nazwa podmiotu medycznego) składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ………………………………………………….(wskazać nazwę lub opisać zdarzenie) przez ………………………………………(imię i nazwisko domniemanego sprawcy) na małoletnim/małoletniej ………………………………………(imię i nazwisko, data urodzenia), zamieszkałego/zamieszkałej w ………………………………………(adres)
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania przez ……………………………………………………………………(imię i nazwisko pracownika podmiotu medycznego) obowiązków służbowych polegających na ………………………. (np. prowadzeniu procesu diagnostyczno-terapeutycznego, procesu terapeutycznego, procesu usprawniania – rehabilitacji) …………………………………………………..(imię i nazwisko małoletniej) – ujawnił/a on/a ………………………………(np. niepokojące treści dotyczące zachowań na tle seksualnym, zgłosił akt gwałtu, wykorzystania seksualnego).
Opis zdarzenia
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo małoletniego/małoletniej, wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
……………………………………..
podpis zawiadamiającego
Załącznik nr 4 do STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH
ZDROWE CENTRUM z dnia 04.09.2024
Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych
z dostępem do sieci internetowej
- Za bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej w ZDROWE CENTRUM oraz monitorowanie ruchu sieciowego i zabezpieczenie sieci internetowej przed treściami niebezpiecznymi oraz zgłaszanie nieetycznych incydentów do CERT odpowiada Dział Kadr.
- Infrastruktura sieciowa podmiotu leczniczego umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i pacjentom na bazie aktualnych standardów bezpieczeństwa. Dostęp do sieci Wi-Fi jest szyfrowany.
- Za treści niebezpieczne uznaje się treści szkodliwe, niedozwolone, nielegalne i niebezpieczne dla zdrowia (pornografia, treści obrazujące przemoc, promujące działania szkodliwe dla zdrowia i życia, popularyzujące ideologię faszystowską i działalność niezgodną z prawem, nawołujące do samookaleczeń i samobójstw, korzystania z narkotyków i używek, stwarzające niebezpieczeństwo werbunku do organizacji nielegalnych i terrorystycznych, różne formy cyberprzemocy, np. nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
- Do potencjalnych zagrożeń płynących z użytkowania sieci należy zaliczyć:
- dostęp do treści niebezpiecznych,
- działalność innych użytkowników zagrażająca dobru małoletniego,
- oprogramowanie umożliwiające śledzenie i pozyskanie danych osobowych użytkownikówsieci podmiotu leczniczego.
- Pacjent małoletni na terenie podmiotu leczniczego za zgodą rodziców/opiekunów prawnych ma prawo korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, o ile korzystanie z tych urządzeń nie zakłóca spokoju innym pacjentom oraz nie wpływa negatywnie na proces diagnostyczno-terapeutyczny.
- Na terenie podmiotu leczniczego nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za wyraźną zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej i na własne potrzeby. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub fotografowanie czynności medycznych oraz innych pacjentów.
- Podmiot leczniczy nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub zniszczenie czy kradzież telefonu komórkowego oraz innego sprzętu elektronicznego, o ile nie jest on przekazany do depozytu podmiotu leczniczego.
- W przypadku naruszenia zasad korzystania z sieci internetowej oraz urządzeń elektronicznych szpitalnych lub prywatnych przez małoletniego, personel medyczny informuje o tym fakcie rodzica/opiekuna celem podjęcia działań zapobiegawczych.
- Jeśli mimo zastosowanych działań, niepożądane zachowania nadal mają miejsce, należy zwrócić się do Sądu rodzinnego z wnioskiem o wgląd w sytuację małoletniego z podejrzeniem jego demoralizacji.
Załącznik nr 5 do STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH
ZDROWE CENTRUM z dnia 04.09.2024
Zasady przyjmowania zgłoszeń o zachowaniach niedozwolonych, sposobu dokumentowania, przechowywania i analizowania zgłoszonych incydentów
lub zdarzeń zagrażających małoletnim
- W ZDROWYM CENTRUM zgłoszenia o zachowaniach niedozwolonych i zdarzeniach zagrażających małoletnim przyjmuje Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy.
- Każdy incydent lub zdarzenie zagrażające małoletniemu i podjęcie interwencji podlega zgłoszeniu Koordynatorowi ds. Przeciwdziałania Przemocy (tel. +48 572 314 323; e-mail: bartosz.litewka@zdrowecentrum.pl).
- Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy każdy zgłoszony incydent i zdarzenie zagrażające małoletnim odnotowaniu w rejestrze wedługwzoru nr 1.
- Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy ze swojej działalności zdaje sprawozdanie Dyrektorowi podmiotu leczniczego za każdy rok kalendarzowy.
- Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy z każdego roku kalendarzowego dokonuje analizy zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających małoletnim. Wnioski z analizy uwzględnia w szkoleniach przeprowadzanych dla personelu medycznego.
- Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy zabezpiecza i przechowuje wytworzoną dokumentację zgodnie z zasadami obowiązującymi w podmiocie leczniczym.
Wzór nr 1.
REJESTR INTERWENCJI
Numer interwencji | Data podjęcia interwencji | Nazwa komórki organizacyjnej | Przesłanki do podjęcia interwencji | Wskazanie, kim jest dla małoletniego osoba krzywdząca* | Rodzaj podjętej interwencji** | Uwagi |
* rodzic/opiekun prawny, inne dziecko, członek personelu, inna osoba.
** zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wniosek do Sądu o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury „Niebieska Karta”, w przypadku personelu postępowanie dyscyplinarne, inne działanie.